Nu een begrafenis? Je kunt ons nu bellen: 088 – 848 82 27 24/7 Online

Veelgestelde vragen over melden overlijden

Hoe en wanneer meld ik een overlijden?

Je kunt 24 uur per dag, 7 dagen per week een overlijden melden door te bellen naar ons speciale meldnummer voor overlijdensmeldingen: 088-84 88 227.
 Dat kan dus óók ’s avonds en in het weekend etc.

Tevens is het mogelijk de uitvaart online te bestellen en, als je wilt, online te betalen. Klik bij het gewenste pakket op de knop “Kies deze begrafenis” of, wanneer je extra mogelijkheden bij bestelt, “Kies de begrafenis mét deze extra’s” en vervolgens op de knop “Nu regelen”.

Het is handig om een aantal zaken klaar te leggen:
- De papieren van de uitvaartverzekering als deze er is
- Een geldig legitimatiebewijs van de opdrachtgever van de uitvaart en van de overledene, en eventueel het trouwboekje
- De uitvaartwensen van de overledene als die er ergens beschreven staan
- Het donorcodicil als dat er is

Ten behoeve van de laatste verzorging kun je de volgende zaken klaarleggen:
- Kleding (onder en bovenkleding)
- Eventueel sieraden
- Eventueel het kunstgebit

Wat moet ik zelf regelen?

In principe niets. We kunnen alles voor je verzorgen en al het regelwerk uit handen nemen. 
Vanzelfsprekend hebben we wel informatie nodig over jou als opdrachtgever en de overledene. 

Als je dat vooraf wilt regelen zodat je daar op het moment van overlijden niet mee lastig wilt worden gevallen, kun je ons opdrachtformulier alvast invullen en mailen.

Wat moet ik klaarleggen?

Het is handig om een aantal zaken klaar te leggen:

- De papieren van de uitvaartverzekering als deze er is
- Een geldig legitimatiebewijs van de opdrachtgever van de uitvaart en van de overledene, en eventueel het trouwboekje
- De uitvaartwensen van de overledene als die er ergens beschreven staan
- Het donorcodicil als dat er is

Ten behoeve van de laatste verzorging kun je de volgende zaken klaarleggen:
- Kleding (onder en bovenkleding)
- Eventueel sieraden
- Eventueel het kunstgebit

Kan ik er op vertrouwen dat er iemand komt als ik bel?

Ja, voor 100%. Als je belt kunnen wij direct actie ondernemen. Zo kunnen we de overledene ophalen van de locatie van overlijden naar ons dienstencentrum of meteen thuis opbaren. Ook midden in de nacht. Wel is het belangrijk dat een arts het overlijden heeft vastgesteld en dat de dokterspapieren klaarliggen. Eerder mogen we de overledene niet vervoeren en/of verzorgen.

Kan ik ook midden in de nacht bellen?

Als de overledene thuis is overleden, hoeft je niet direct de huisarts of ons te bellen (tenzij het om een onverwacht en verdacht overlijden gaat, dan kun je beter wel direct de huisarts bellen). Misschien wil je alleen of samen met anderen, nog enkele momenten (of enkele uren) bij de overledene doorbrengen, in alle rust, voordat ‘de buitenwereld’ zich aandient. Dit kan een waardevol eerste moment van een goed afscheid zijn. Als de overledene in het ziekenhuis is overleden, houd er dan rekening mee, dat als je ons niet direct belt, de overledene drie uur na het overlijden naar het mortuarium van het ziekenhuis wordt overgebracht en het ziekenhuis daarvoor mortuariumkosten in rekening brengt. Wilt je  dat wij de overledene direct ophalen, dan kan dat, ook ‘s nachts. We staan 7 dagen per week en 24 uur per dag voor je klaar en kunnen ook ’s nachts langs komen. 

Hoe snel zijn jullie ter plaatse?

We zullen ervoor zorgen dat we uiterlijk binnen 1,5 uur na de melding aanwezig zijn, tenzij er extreme (verkeers)drukte is maar dan houden we je daarvan telefonisch op de hoogte. Wel is het belangrijk dat een arts het overlijden heeft vastgesteld en dat de dokterspapieren klaarliggen. Eerder mogen we de overledene niet vervoeren. We kunnen pas gaan rijden als de schouwarts is geweest en de dokterspapieren klaar liggen.